Selvhjelpsgruppe

Trenger du noen å snakke med? Brystkreftforeningen Bergen tilbyr brystkreftopererte/diagnostiserte å være med i selvhjelpsgruppe. Er du interessert?

Ta kontakt med:
Grethe Myking
mob: 90 54 60 96

Brystkreftforeningen har igangsettere som kan hjelpe til med oppstart av selvhjelpsgrupper. En selvhjelpsgruppe består vanligvis av seks til åtte personer som er i samme fase i sin behandling. Man prøver også å ha omtrent samme alder på deltagerne i gruppen. Etter at gruppen er dannet, møtes de for først gang sammen med igangsetteren. Møtet skjer på et nøytralt sted.

Igangsetteren er sammen med gruppen tre til fire ganger, deretter organiserer de seg selv. Igangsetteren kommer inn etter en stund for å se hvordan de har det. Igangsetterne er selv brystkreftoperert og ferdigbehandlet for sin sykdom. Det er Selvhjelp Norge som holder kurs for nye igangsettere, og man går gjennom etiske retningslinjer for å lede en selvhjelpsgruppe. Igangsetteren og de som er i selvhjelpsgruppa må avlegge taushetserklæring.